Wat wordt het lot van het vliegveld Lelystad? Al lange tijd heeft Flevoland een vliegveld. Leuk en pittoresk in het landschap en af en toe stijgt er een vliegtuigje op of er land er een. Zo heb ik er zelf eens een rondvlucht geboekt om zo de polder eens van bovenaf te bekijken. Ook is het leuk om eens met de kinderen of kleinkinderen het Aviodrome te bezoeken. Het geeft een aardig overzicht en inzicht in de historie van de burger en militaire luchtvaart. Niemand in de polder heeft er last van en iedereen is blij. Een goede reden, volgens sommigen, om dat aan te pakken. Al jaren zijn ondernemende types bezig om te kijken hoe zij snel wat geld kunnen verdienen aan het uitbreiden van dat vliegveld. Kosten noch moeite wordt gespaard om maar aan te tonen dat dat leuke vliegveld moet veranderen in een satelliet van Schiphol. Rondom Schiphol is er één constante. Er wordt constant geklaagd over het uitbreiden van Schiphol en huizen zijn erg aangetast in waarde door overdonderende vliegtuigen. Maar niets helpt. Schiphol groeit gewoon door. De overheid had tot heden niet het lef om gewoon te zeggen, vrienden, genoeg is genoeg. We gaan een nieuw Schiphol plannen op een locatie met weinig huizen. Telkens was Schiphol in staat om via spaghettimanagement door te gaan op de oude plek. Overlast of niet. In ieder geval heeft Schiphol tot heden niet veel initiatief genomen om te zeggen dat genoeg ook genoeg is en geld en tijd gestoken in bijvoorbeeld Vliegveld Lelystad. De kwestie bungelt al jaren. Maar niet in de Provinciale en Lelystadse politiek. Daar staat het fenomeen al jaren op de agenda. Toen 50PLUS opkwam nam de partij het standpunt in om niet voor de opschaling van het Vliegveld Lelystad te gaan. Dat was volgens 50PLUS ongewenst. En wel hierom: Er zijn eerder te veel dan te weinig vliegvelden in Nederland. Wist u dat dat er ongeveer 40 zijn? Als Plasterk nog lang op BIZA blijft zitten zijn er meer vliegvelden dan steden. Geen enkele maatschappij wil van Lelystad zijn vaste plek maken. Al was het maar om het gebrek aan infrastructuur. Vliegveld Lelystad kan economisch nimmer op eigen benen staan. Een onderzoek maakte uit dat alleen Eindhoven levensvatbaar is en dat hoofdzakelijk omdat er veel militaire luchtvaart is die veel kosten dekt. Maastricht en Eelde staan op faillissement. Uit onderzoek blijkt dat er zeer weinig werkgelegenheid zal zijn indien men het vliegveld voor vakantiegangers gaat gebruiken. Dat soort luchtvaart is niet arbeidsintensief. De cijfers die worden gehanteerd in de vele documenten zijn afgeleide cijfers van Schiphol dan wel ze zijn niet te onderbouwen. De cijfers van Schiphol zijn niet geschikt voor deze projectie. Het ware beter om eens te kijken naar de cijfers van Eindhoven. Het uitbreiden van de baan gaat veel geld kosten. De opgevoerde kosten zijn niet de kosten van over 15 tot 20 jaar wanneer dit echt gaat spelen. Tegen die tijd zijn de vliegtuigen sterk veranderd en hebben andere afmetingen. De baan moet dus niet alleen langer maar ook breder. Alle kenmerken dus voor een financieel debacle. Maar ja, als het er eenmaal ligt wat dan? Nou simpel, dan komt men op gemeenschapsgeld. Die bodemloze geldpot die bedrijven feilloos weten te vinden bij calamiteiten. En onze bestuurders dan? Nou die knippen graag het lintje door. Het maakt je een hele bink als je verantwoordelijk bent voor een project als de Uitbreiding van het Vliegveld Lelystad. Wij, de burgers zitten dan weer met de strop en mopperen tegen die tijd op de huidige bestuurders die niet snappen dat Nederland kleiner is dan de meeste Bondslanden waarin Duistland is opgedeeld. Uiteraard met veel minder vliegvelden. Maar wat denkt men straks in de wijk Nobelhorst. Een mooie naam maar wel wat lawaaiig. Het zal u niet verbazen dat 50PLUS nog steeds tegen de opschaling van het Vliegveld Lelystad is. Gemeenschapsgeld is een kostbaar goed en dient niet verkwist te worden.
Het spreekt vanzelf dat wij u via deze site op de hoogte zullen blijven houden over dit onderwerp.
Dikke pech voor ome Roon.
Ook Noord Holland heeft besloten tegen de huidige fusie plannen van Rutte 2 te zijn. Dat betekent dat nu alle betrokken Provincies tegen zijn. Dat schiet niet erg op voor Ronald Plasterk. ![]()
|